Sunday, February 03, 2008

Fundamentalismens mekanismer

Jag var uppe i Stockholm förra helgen och träffade en gammal kompis. Plötsligt berättade han med glädje hur han hade upptäckt TV-programet Lycka Till med Peter Apelgren. Eftersom jag vet att detta program går på Kanal Lokal så blev jag lite förvånad men han berättade att Göteborgare i förskingringen riktar sina paraboler och får in denna göteborgskanal. Just Peter Apelgren, berättade min vän, är högt ansedd bland intellektuella göteborgare som han umgås med. Vad han berättade gav mig rysningar. Jag kommer ihåg min gode vän från när han fortfarande bodde i sin hemstad och då skulle han aldrig brytt sig om fundamentalisten Apelgrens program. Vidare berättade han om hur han, påeldad av Apelgren, försökt få sin lilla dotter, född och uppvuxen i Stockholm, att uttala uttrycket "Hale bale" på rätt sätt. Till en början hade det inte gått alls men efter enträget tragglande så kunde hon numera säga det på sjungade göteborska.
Jag kände mig bedrövad.

No comments: