Thursday, October 26, 2006

Andeskådaren i katakomberna
På en samlingskiva från 1974 utgiven av Sveriges Radio har jag hittat ett 1:23 minuter långt spår ifrån radiospelet "Andeskådaren i katakomberna" av Åke Hodell. Det sändes den 27 januari 1974 och medverkade gjorde bland annat Gösta Bredefeldt. Det lilla utsnittet innehåller en militärs koleriska skrikande, då han har blivit förolämpad och utskrattad.

Jag sa inte skratta tyst
utan skratta tyskt!

Jag ska göra slut på era vidriga, oordnade, löjliga skratt.
Jag ska lära er skratta tyskt!
Ett ordnat, kort, rent skratt
ett ariskt skratt,
som mein führer gett order om!
Skratt, uppställning!

Episoden avslutas med ett marsch ackompangerad av en kör som ordnat skrattar i takt.

Jag har inte hört talas om detta radiospel tidigare och hittar ingen information om det någonstans. Eftersom samlingsskivan är från samma år som radiospelet är det ju möjligt att banden senare blev överspelade och detta korta utsnitt är det enda som återstår. Vi får väl se om det dyker upp något mer.

1 comment:

Drella said...

Den som ropar får svar:
http://www.ronnells.se/Vad%20gjorde.htm